İstanbul'u ziyaret eden yerli yabancı herkes tarafından büyük bir hayranlıkla izlenen ve şehrin önemli simgelerinden biri olan Sultanahmet Camii, yine çok önemli tarihi eserlerimizden biri olan
Ayasofya Müzesi'nin tam karşısında yer almaktadır. Sultanahmet Meydanı da ismini Sultanahmet Camii'nden almıştır. Bu değerli yapı Osmanlı İmparatorluğu döneminde İstanbul'a armağan edilmiş en önemli eserlerin başında gelmektedir. Sultanahmet Camii, Osmanlı Sultanı I. Ahmet tarafından 1609 - 1616 tarihleri arasında yaptırılmıştır. Klasik Türk sanatının en tipik örneği olan eser, orijinal olarak 6 minare ile inşa edilen ilk camidir. Mimar Sinan'ın eserlerinden biri olmadığı halde bu yapı Sinan'dan izler taşımaktadır. Sinan’ın öğrencisi Mimar Sedefkâr Mehmet Ağa, söylenene göre, camiyi inşa ederken, üstadının daha önce denediği bir planı daha büyük bir ölçüde uygulamıştır...
Sultanahmet Camii'nin üç tarafı balkonlarla çevrilidir. Yapının yerleri ise her camide olduğu gibi halı ile kaplıdır. Ana giriş kapısının karşısında, caminin en yoğun olduğu günlerde bile namaz kılan kişilerin kolayca görebileceği şekilde tasarlanmış olan mihrap ve mihrabın yanı başında da oyma işçiliğinin en güzel örneklerinden biri olan mermer minder bulunmaktadır. Tüm Osmanlı camilerinde en önemli unsurlardan biri olan kubbe, Sultanahmet Camii'nde çok daha görkemlidir. Ana kubbe 43 metre yüksekliğinde ve 23.5 metre çapındadır. Bu ölçüler Mehmet Ağa'nın bir mühendis olarak kabiliyetini gösterir. Sultanahmet Camii'nin mimarisi Osmanlı ile Bizans kilise mimarisinin 200 yıllık tecrübesinin birleşimi sonucu müthiş bir hale gelmiştir.
Ayasofya’dan esintiler bulunmasına rağmen bilen İslami mimari de ağır basar ve klasik dönemin muhteşem eseri olarak bilinir. Mimari yapısı olarak Sultanahamet Camii için çok mahirane yerleştirilen 260 pencere sayesinde içerisi ferah bir havaya bürünmüştür. Pencerelerin yerleştiriliş şeklinden dolayı büyük kubbe sanki havada asılı gibi durur. Bu cami, emsallerinin hiçbirinde olmadığı kadar aydınlık ve ferahtır.
Sultanahmet Camii'nin İçinin ve Akustik Yapısının Özellikleri
Sultanahmet Camii'nin iç yapıda ve dekorasyonda kullandığı 12 cins mermer, akustik için duvar ve sütunların ilişkisini camii içindeki mermer kaplamalarına uygulanan özel bir kesme ve yontma tekniği ile yerleştirmesiyle özel bir akustik yapısı olduğunu göstermektedir. Çok fazla mermer kaplama kullanılmıştır, bu özelliğe diğer eserlerde rastlamak zordur. Akustik yapıya ustası Mimar Sinan gibi çok değer veren Mehmet Ağa, dünyanın konuştuğu bir esere de imzasını atmıştır. Mimari yapılırken tek kişinin konuşmasıyla çıkan çınlama, orta dolulukta çıkan çınlama ve tam dolulukta oluşan çınlama ve sesin bozulması incelenerek akustik yapısı düzenlenmiştir. Büyük mimar Mehmet Ağa'nın musiki bilgisi, Sultanahmet Camii'nin akustik yapısını geliştirmesinde büyük etkisi olmuştur.
Bu içerik Harun İstenci tarafından aşağıda belirtilmiş olan kategoriler altında oluşturulmuş ve yayınlanmıştır. İçeriğin kopyalanması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu'na göre suçtur. | İstenci Systems
Harun İstenci Hakkında
1997 yılında İstanbul'da dünyaya geldi ve memleketi Kastamonu. Çocukluğundan bu yana bilgisayar sistemleri üzerinde çalışıyor ve internet üzerinde içerik üretiyor...
Yorum Gönder
Yorum alanı herkese açıktır. Olağan dışı bir yorum algılandığında topluluk politikalarımız gereğince 24 saat içinde kaldırılacaktır.